Wil je als school werken aan zwerfafval rond de school of afval in de school? Daarvoor kun je contact opnemen met De Groene Belevenis. We hebben lesmateriaal om de kinderen te leren hoe ze afval moeten scheiden of tientallen prikkers te leen om met een grote groep zwerfafval te gaan opruimen. Dit is via deze link te bestellen. Ook kunnen we adviseren als je wilt werken aan een afvalvrije school. Een afvalvrije school heeft nagenoeg geen restafval en maar een beperkte hoeveelheid overig afval. Op de website van De Groene Belevenis kun je meer informatie vinden over het aanbod van alle activiteiten. Wil je meer informatie over het aanbod voor scholen neem dan contact op met Jolanda Zeilmaker op 033-3034941 of via info@degroenebelevenis.nl

Recycle Je Rot Spel en Doe-pakket - Voor BSO's en groepen

Recycle-je-Rot---Spel-W

Het spel vertelt het verhaal van het afval van de familie Lucassen. Alle gezinsleden gooien iets van afval weg en de kinderen gaan deze verschillende soorten af volgen in de verwerking. Door opdrachten uit te voeren komen de kinderen telkens in een nieuwe fase van de verwerking. Aan het eind van het spel is elke afvalsoort verwerkt. De opdrachten waarmee kinderen aan de slag gaan zijn o.a. de betekenis van logo’s die gebruikt worden bij afval, afval sorteren, afval van de natuur, zwerfafval en afbraaktijden.

Het doe-pakket bestaat uit 7 opdrachtkaarten. Een deel van de opdrachten dagen de kinderen uit om het afvalgedrag op de BSO te onderzoeken. Welke afvalsoorten worden gescheiden? Waarvan hebben we veel of waarvan hebben we minder afval en moet dit anders? Met elkaar werken ze plannen uit en voeren zij die in. Daarnaast trekken ze met elkaar de wijk in om zwerfafval te zoeken, gaan ze aan de slag met het maken van compost en bioplastic en worden er knutsel ideeën gegeven.

Recycle-je-Rot---Doe-W

Pieter de Pier, project voor groep 1 en 2

groep-1-en-2

De leskist Pieter de Pier gaat over de handpop Pieter de Pier. Pieter is een worm die op zijn zoektocht naar voedsel allerlei afval tegenkomt. Spelenderwijs leren de kinderen afval scheiden waarbij het accent ligt op composteerbaar afval (GFT). Na het poppenspel bekijken de kinderen bodemdiertjes en wordt er buiten zwerfafval en GFT gezocht. Er wordt afgesloten met het Pieter de Pier lied.

Afvalcarrousel, project voor groep 3 en 4

Kinderen leren met deze leskist dat afval opruimen nuttig en leuk kan zijn. Ze leren dat bijna ieder product afval met zich meebrengt. Dit afval kan opnieuw worden gebruikt wanneer het gescheiden wordt ingezameld. Aan de hand van 2 verhalen worden kinderen zelf aan het denken gezet. Hoe houd je je eigen klas schoon? In het verhaal Onbegonnen werk hebben de twee schoolmuizen het goed: er wordt niet goed opgeruimd en er is genoeg te smikkelen. Maar dat wordt anders! Samen met de leerlingen komt er een plan voor het opruimen! In het verhaal over Willem, de lopende afvalbak, wordt het buiten opgeruimd. En blijkt dat afval nog heel lang blijft bestaan. In het lied zingen de leerlingen hierover! Tot slot kun je samen met de klas een terrein kiezen dat je gezamenlijk gaat opruimen: voor elke leerling zijn hiervoor handschoenen aanwezig. Samen opruimen levert een goed gevoel op en een schoner schoolplein!

website-shutterstock_130844135

Afval, zoek het uit! Een leskist voor groep 5 en 6

website12307

Een achtergelaten afvalbak (of –zak) is de aanleiding voor dit lesproject over afval. De leerlingen gaan uitzoeken waarom de vuilnismannen het afval niet hebben meegenomen. Voor de anonieme eigenaar van de afvalbak / -zak maken ze een poster met de informatie die ze hebben gevonden. Door een wormhotel in de klas ontdekken ze dat de natuur zijn eigen afvalopruimers heeft.

Afvalluuh! Een leskist voor groep 7 en 8

Hoeveel afval produceren alle mensen in de gemeente waar ik woon? Dit is de start vraag van deze lessenserie. En hoeveel klaslokalen kun je daarmee vullen is een geweldige rekensom! En dan is het niet meer zo moeilijk om te zien dat dit wel een probleem is! Daarna ontdekken de leerlingen dat er grote verschillen bestaan in de wijze waarop producten verpakt zijn, en dat zij dus bij hun inkopen kunnen kiezen om de afvalberg te verkleinen. Verder wordt duidelijk hoe de leerlingen afval kunnen scheiden, waar de verschillende soorten afval worden ingezameld en wat er daarna mee gebeurt (recycling). Uiteindelijk vormt een estafettespel (ren je rot) de afsluiting van het programma, waarbij de opgedane kennis wordt toegepast.

website12321

Plastic soep = linke soep voor groep 7 en 8

Lespakket Platic soep = linke soep

Plastic is een prachtig product: het is licht, goedkoop en in alle vormen te maken. Toch zitten er ook veel nadelen aan plastic. Het traditionele plastic wordt gemaakt van aardolie. Dit is een fossiele grondstof die opraakt. Bij de verbranding van plastic komen giftige stoffen vrij. Plastic verteert niet. Er verdwijnt veel plastic via het riool en de sloot naar zee waar het vervolgens naar de oceaan drijft.

Met de leskist kunnen kinderen kennis verwerven over soorten plastic door observatie en experimenten. Om aan te tonen dat bioplastics gemaakt zijn van zetmeel, leren ze die stof aan te tonen. Verder ontdekken de leerlingen dat er wel en niet afbreekbaar plastic is. Ook leren ze wat microplastics zijn en welk nadeel die hebben, bijvoorbeeld voor het ontstaan van plasticsoep.

In de lesbeschrijving staan links naar informatieve filmpjes.